Z pasji do informacji

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
Informacje
UOKiK - Aktualności
Kanał RSS zawierający dane z sekcji "Urząd -> Aktualności"

  • Zastrzeżenia do koncentracji: UPC - Multimedia Polska

    UOKiK wystosował zastrzeżenia do przejęcia przez UPC kontroli nad Multimedia Polska. Koncentracja może ograniczać konkurencję w kilkunastu miastach w Polsce. Zastrzeżenia nie przesądzają o końcowej decyzji w tej sprawie.

    • UOKiK wystosował zastrzeżenia do przejęcia przez UPC kontroli nad Multimedia Polska.
    • Koncentracja może ograniczać konkurencję w kilkunastu miastach w Polsce.
    • Zastrzeżenia nie przesądzają o końcowej decyzji w tej sprawie.

    Wypowiedź Marka Niechciała Prezesa UOKiK
    Komentarz Prezesa UOKiK Marka Niechciała


    Zobacz więcej materiałów multimedialnych

    Uczestnicy transakcji zajmują się dostawą m.in. telewizji kablowej oraz dostępu do Internetu. Ze względu na możliwe zagrożenie dla konkurencji postępowanie zostało skierowane do drugiego etapu. Urząd  musiał bowiem zdefiniował rynki, na które koncentracja wywiera wpływ oraz zbadać udziały UPC i Multimediów Polska.

    - Analiza UOKiK wykazała, że koncentracja może doprowadzić do ograniczenia konkurencji na rynkach dostępu do płatnej telewizji i internetu stacjonarnego w kilkunastu miastach w Polsce. Dlatego przedstawiliśmy UPC zastrzeżenia do koncentracji. Przedsiębiorca ma teraz 14 dni na odpowiedź, może ten termin wydłużyć o kolejne dwa tygodnie – mówi Prezes UOKiK, Marek Niechciał.

    Telewizja

    Badanie urzędu pokazało, że przedsiębiorcy rywalizują z dostawcami innych rodzajów płatnej telewizji, m.in. satelitarnej, czy IPTV, nie konkurują natomiast z  naziemną telewizją cyfrową. Obie usługi różnią się m.in. ilością kanałów. O ich odrębności świadczy również fakt, że po wprowadzeniu darmowej telewizji naziemnej, operatorzy kablowi nie zanotowali masowej straty klientów. Taka sytuacja miałaby miejsce, gdyby te dwie usługi rywalizowały ze sobą, ponieważ polscy konsumenci przy wyborze produktu, kierują się głównie ceną.

    Natomiast w ujęciu geograficznym – rynkiem właściwym, na którym operatorzy telewizji kablowej prowadzą działalność i konkurują z innymi dostawcami usług płatnej telewizji  jest obszar miasta/miejscowości. Wynika to  m.in. z ograniczeń związanych z zasięgiem ich sieci, a tym samym  rywalizacji o klienta na konkretnym terenie.

    Biorąc pod uwagę siłę uczestników koncentracji na lokalnych rynkach dostępu do płatnej telewizji urząd uznał, że koncentracja może doprowadzić do znacznego wzmocnienia pozycji UPC i ograniczenia konkurencji w 15 miastach w Polsce.

    Internet

    Podobnie jest w przypadku internetu. Tu również przedsiębiorcy świadczący usługi stacjonarnego dostępu do internetu konkurują ze sobą na obszarach poszczególnych  miejscowości. Ponadto, analiza UOKiK wykazała, że trzeba rozróżnić rynki stacjonarnego i mobilnego dostępu do sieci. Wynika to m.in. z prędkość, jakość i stałość łącza oraz  preferencji konsumentów, którzy nie chcą zastępować jednej usługi drugą. Jako powód podają m.in. chęć korzystania z internetu poza domem (internet mobilny) lub brak limitów danych (w przypadku stałego łącza).

    Po przejęciu Multimediów Polska, siła UPC mogłaby doprowadzić do ograniczenia konkurencji na rynkach dostępu do internetu stacjonarnego w 15 miejscowościach.

    14 dni na odpowiedź

    W sprawach, w których istnieje uzasadnione prawdopodobieństwo istotnego ograniczenia konkurencji w wyniku dokonania koncentracji, Prezes UOKiK przedstawia przedsiębiorcy lub przedsiębiorcom uczestniczącym w koncentracji zastrzeżenia wobec planowanej transakcji. Zastrzeżenia zawierają uzasadnienie i nie przesądzają o końcowym rozstrzygnięciu postępowania.

    Zgodnie z przepisami przedsiębiorcy mają 14 dni na odniesienie się do zastrzeżeń. Ten termin może zostać wydłużony na ich wniosek o kolejne dwa tygodnie.

     

    Dodatkowe informacje dla mediów:

    Biuro Prasowe UOKiK
    pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
    Tel.: 22 55 60 430
    E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl

    Twitter: @UOKiKgovPL



  • Zaproszenie na III warsztaty z cyklu "Ekonomia prawa konkurencji"

    20 października 2017 r. w siedzibie UOKiK odbędą się warsztaty „Ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi”

    20 października 2017 r. w siedzibie UOKiK odbędą się warsztaty „Ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi”. Na wydarzenie zapraszają współorganizatorzy: UOKiK, Compass Lexecon i Stowarzyszenie Prawa Konkurencji

    Pierwsze i drugie warsztaty dotyczące ekonomii w prawie konkurencji odbyły się w lutym i kwietniu 2017 r. Najbliższe wydarzenie będzie poświęcone znaczeniu i skutkom ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi. Spotkanie będzie także okazją do poznania doświadczeń innych krajów europejskich w zakresie obowiązujących tamże rozwiązań prawnych.

    Warsztaty odbędą się 20 października w godz. 9.30-15.00 w Centrum Konferencyjno-Szkoleniowym UOKiK przy placu Powstańców Warszawy 1 w Warszawie. Program warsztatów do pobrania.

    Zgłoszenia można przesyłać do 18 października 2017 roku na adres spk@spk.com.pl. Prosimy o podanie pełnych danych – imienia i nazwiska, nazwy instytucji i pełnionej funkcji. Uczestnictwo w wydarzeniu jest bezpłatne. Liczba miejsc jest ograniczona.

    Dyskusja będzie prowadzona w języku polskim i angielskim. Zapewniamy tłumaczenie symultaniczne.

    Do udziału zapraszamy prawników, ekonomistów oraz wszystkie osoby zainteresowane tematyką ekonomii w prawie konkurencji.

     

    Dodatkowe informacje:

    Anna Plich
    Biuro Prezesa UOKiK
    pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
    tel. 22 55 60 206
    e-mail: anna.plich@uokik.gov.pl



  • 100 dni ustawy o przewadze kontraktowej

    Wzrost cen masła, skup jabłek, dostawy mleka. To niektóre z dziesięciu spraw z zakresu przewagi kontraktowej, jakie prowadzi obecnie UOKiK. Nowe przepisy obowiązują już trzy miesiące.

    • Wzrost cen masła, skup jabłek, dostawy mleka.
    • To niektóre z dwunastu spraw z zakresu przewagi kontraktowej, jakie prowadzi obecnie UOKiK.
    • Nowe przepisy obowiązują już trzy miesiące.

    Celem ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej jest wyeliminowanie nieuczciwych praktyk handlowych w relacjach pomiędzy przedsiębiorcami działającymi w branży rolno-spożywczej. Przepisy weszły w życie 12 lipca. UOKiK prowadzi obecnie 12 spraw w ramach nowej ustawy.

    - Obserwujemy znaczne zainteresowanie przedsiębiorców nowym prawem. Ilość spraw zgłaszanych do nas bezpośrednio na początku obowiązywania ustawy oraz sygnałów pochodzących z mediów i rynku, pokazuje że te przepisy były potrzebne. Słabsi uczestnicy w łańcuchu dostaw żywności potrzebują ochronymówi prezes UOKiK, Marek Niechciał.

    Drogie masło

    Jedna ze spraw dotyczy znacznego wzrostu cen masła. W październiku,  Urząd z własnej inicjatywy wszczął pięć postępowań wyjaśniających. Sprawdza działania znaczących sieci handlowych, takich jak: Lidl Polska, Jeronimo Martins, Tesco Polska, Auchan Polska, Carrefour Polska. Postepowanie wyjaśniające prowadzone jest w sprawie, a nie przeciwko jakiemukolwiek przedsiębiorcy. Urząd wystąpił do właścicieli sklepów o przesłanie korespondencji z dostawcami masła. W tej chwili oczekujemy na odpowiedzi.

    - Po analizie przesłanych materiałów będziemy mogli ustalić mechanizmy kształtowania stawek za masło oraz sprawdzić, czy sieci handlowe nie wykorzystują silnej pozycji negocjacyjnej do wpływania na wysokość cen – tłumaczy prezes Marek Niechciał.

    29 sierpnia, czarny wtorek - nagły spadek cen skupu jabłek

    Do urzędu wpłynęło zawiadomienie dotyczące sytuacji na rynku skupu jabłek przemysłowych w okolicach Sandomierza. Pod koniec sierpnia, w ciągu zaledwie kilku godzin cena skupu owocu spadła o 20 grozy za kilogram. Podobna, nietypowa sytuacja mogła zdarzyć się również w innych częściach Polski. Sprawa jest tym bardziej istotna, że powiat sandomierski, który jest drugim co do wielkości zagłębiem sadowniczym w Polsce, ucierpiał w tym roku z powodu przymrozków. Sprzedaż jabłek przemysłowych po zbyt niskich cenach mogłaby doprowadzić do powiększenia strat sadowników.

    W ramach postępowania wyjaśniającego przeprowadziliśmy kontrolę u czterech przedsiębiorców zajmujących się skupem i przetwórstwem owoców. Obecnie analizujemy uzyskane wyjaśnienia, dokumenty i inne informacje – mówi Piotr Adamczewski, dyrektor Delegatury UOKiK w Bydgoszczy.

    Dostawy mleka

    Kolejne postępowanie wyjaśniające dotyczy relacji handlowych 15 znaczących przetwórców mleka z dostawcami. Urząd wystąpił do mleczarni o przedstawienie m.in.  wzorów umów sprzedaży, dostawy lub kontraktacji mleka. Obecnie analizujemy te dane, w szczególności sprawdzamy sposób ustalania ceny oraz uwzględnianych przy tym parametrów – m.in.  spełniania wymagań higieniczno–weterynaryjnych.

    Produkcja cukru – dostawy buraków cukrowych

    Zawiadomienia nie wpływały jedynie od grup przedsiębiorców lub związków branżowych. Urząd wszczął postępowanie wyjaśniające po sygnale od indywidualnego rolnika. UOKiK sprawdza, czy producenci cukru nie stosują praktyk nieuczciwie wykorzystujących przewagę kontraktową wobec dostawców buraków cukrowych. W toku postępowania wezwano spółkę Südzucker Polska do wskazania dostawców, zasad doboru kontrahentów oraz przedstawienia obowiązujących porozumień branżowych. Przedmiotem zainteresowania są w szczególności sposoby ustalania cen i terminów płatności. Przedsiębiorca jest największym producentem cukru na południu Polski, skup buraków dokonywany jest praktycznie tylko przez niego. Dlatego może mieć szczególnie silną pozycję negocjacyjną. W tej chwili trwa analiza otrzymanych dokumentów.

    Opisane działania urzędu są w tej chwili w fazie postępowań wyjaśniających, co oznacza, że są prowadzone w sprawie, a nie przeciwko jakiemukolwiek przedsiębiorcy.

    Wszystkie sprawy z zakresu przewagi kontraktowej prowadzi Delegatura UOKiK w Bydgoszczy. Kara za wykorzystywanie przewagi kontraktowej w maksymalnej wysokości to 3 proc. obrotu przedsiębiorcy osiągniętego rok wcześniej. Postępowanie może się również skończyć bez sankcji pieniężnej. Urząd może odstąpić od kary, jeżeli przedsiębiorca dobrowolnie zobowiąże się do zaprzestania niedozwolonych praktyk lub naprawienia ich skutków.

    Co ważne, sprawami związanymi z obowiązkiem zawarcia pisemnej umowy nabycia produktów rolnych od rolników zajmuje się Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa.

    Szczegółowe informacje  na temat  ustawy można znaleźć na stronie internetowej http://przewagakontraktowa.uokik.gov.pl. Kontakt do delegatury UOKiK w Bydgoszczy: ul. Długa 47, 85-034 Bydgoszcz; tel. 52 345 56 44.

    Dodatkowe informacje dla mediów:

    Biuro Prasowe UOKiK
    pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
    Tel.: 695 902 088, 22 55 60 430
    E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl

    Twitter: @UOKiKgovPL



  • UOKiK sprawdza rynek mediów

    Rynek reklamowy, prasy, drukarni, platform internetowych, płatnej telewizji i dostarczania internetu pod lupą UOKiK.

    • Rynek reklamowy, prasy, drukarni, platform internetowych, płatnej telewizji i dostarczania internetu pod lupą UOKiK.
    • Prezes urzędu prowadzi już sześć badań w sprawie rynku mediów.
    • Najnowsze dotyczy rynku reklamowego i ma określić jego stopień koncentracji i strukturę.

    Wypowiedź Marka Niechciała Prezesa UOKiK
    Komentarz Prezesa UOKiK Marka Niechciała


    Zobacz więcej materiałów multimedialnych

    W tym roku Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów szczególnie przygląda się rynkowi mediów. – Prowadzimy już sześć analiz rynku dotyczących mediów. M.in. sprawdzamy relacje między wydawcami prasy a kolporterami, analizujemy również stopień koncentracji drukarni prasowych. Chcemy wiedzieć, jaka sytuacja panuje na rynku medialnym, czy jakieś spółki nie nadużywają pozycji dominującej oraz, czy nie dochodzi do zakłócania konkurencji – mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.

    Najnowsze badanie dotyczy rynku reklamowego. - Z sygnałów, które otrzymujemy, wynika, że w niektórych segmentach w tej branży może występować duża koncentracja, co może prowadzić do zakłóceń konkurencji. W pierwszej kolejności sprawdzimy rynek reklamy telewizyjnej - dodaje Marek Niechciał.

    Badania rynku dostarczają informacji o tym, jak wygląda dany sektor, jaki jest stopień koncentracji i stan konkurencji. Urząd wysyła wytypowanym przedsiębiorcom ankiety ze szczegółowymi pytaniami. To informacje „z pierwszej ręki”, od spółek, które najlepiej znają daną branżę, dlatego badania rynku są bardzo ważne dla Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Przedsiębiorcy mogą w swoich odpowiedziach przedstawić problemy, z którymi się spotykają, i przekazać inne spostrzeżenia. Dzięki nim możemy zareagować na nieprawidłowości – np. wtedy, gdyby okazało się, że jeden z przedsiębiorców nadużywa swojej pozycji dominującej, albo gdyby transakcja dotycząca przejęcia jakiejś spółki mogłaby istotnie ograniczyć konkurencję.

    Więcej informacji o badaniach rynku znajdziesz na stronie UOKiK.

     

    Dodatkowe informacje dla mediów:

    Biuro Prasowe UOKiK 
    Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
    Tel. 695 902 088
    E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl

    Twitter: @UOKiKgovPL




wyszukiwarka

Twoja wyszukiwarka

Reklamy


It seams that module Activation (mod_jstats_activate) is not installed correctly. Please refer to JoomlaStats extension installation problem page.