Z pasji do informacji

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
Informacje
UOKiK - Aktualności
Kanał RSS zawierający dane z sekcji "Urząd -> Aktualności"

  • Jak wybierać opony

    Przyczepność, wpływ na zużycie paliwa, poziom hałasu - to informacje na etykietach nowych opon do samochodów osobowych.

    • Przyczepność, wpływ na zużycie paliwa, poziom hałasu - to informacje na etykietach nowych opon do samochodów osobowych.
    • UOKiK bierze udział w międzynarodowym projekcie, w którym dane producentów są weryfikowane laboratoryjnie.
    • Kontrole prowadzone są 15 krajach.

    nagranie
    Wypowiedź Dariusza Łomowskiego z Departamentu Inspekcji Handlowej UOKiK - objaśnienie etykiety

    Wypowiedź Dariusza Łomowskiego z Departamentu Inspekcji Handlowej UOKiK - międzynarodowy test opon


    Zobacz więcej materiałów multimedialnych

    Zgodnie z obowiązującymi przepisami na każdej nowej oponie do samochodu osobowego musi znaleźć się etykieta z informacjami o efektywności paliwowej, klasie i wartości pomiarowej zewnętrznego hałasu toczenia oraz klasie przyczepności na mokrej nawierzchni. Dzięki tym informacjom konsumenci mogą bez problemu porównywać opony różnych producentów i wybrać korzystniejszą ofertę.

    UOKiK w międzynarodowym projekcie dotyczącym monitoringu rynku opon

    Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów bierze udział w trwającym do 2018 roku projekcie dotyczącym monitorowania rynku opon. 14 państw Unii Europejskiej (Belgii, Bułgarii, Chorwacji, Estonii, Finlandii, Hiszpanii, Irlandii, Niemiec, Litwy, Luksemburga, Łotwy, Polski, Rumunii, Szwecji) oraz Turcja wymieniają się informacjami i doświadczeniami dotyczącymi kontroli opon. Zakłada się, że w ramach kontroli realizowanych we wszystkich państwach biorących udział w projekcie sprawdzonych zostanie poprawność etykietowania 15 tysięcy partii opon i dokumentacja techniczna 1500 partii. Do badań laboratoryjnych, w których zostaną zweryfikowane informacje producentów o właściwościach produktów trafi 150 różnych ich modeli. Wyniki zostaną opublikowane w pierwszym półroczu 2018 r.

    Więcej informacji o międzynarodowym projekcie można znaleźć w newsletterze.

    Kupujemy opony - informacje dla konsumentów

    • Na oponach powinny być naklejki lub etykiety – znajdziesz tam najważniejsze informacje o klasie efektywności paliwowej, klasie i wartości pomiarowej zewnętrznego hałasu toczenia i o klasie przyczepności na mokrej nawierzchni. Te same informacje powinny znaleźć się na stronie sklepu internetowego. Porównując etykiety, łatwiej dokonasz wyboru opon, uwzględniając poziom bezpieczeństwa i wpływ na środowisko.
    • Kupujesz przez internet? Masz prawo  odstąpić od umowy i oddać opony w ciągu 14 dni od momentu ich odbioru. Sprzedawca zwróci ci pieniądze wraz z kosztami standardowej dostawy. Pamiętaj jednak, że musisz odesłać je na własny koszt. Zwrot opon w sklepie stacjonarnym zależy od dobrej woli sprzedawcy.
    • Opony wadliwe masz prawo reklamować przez 2 lata od zakupu. Pamiętaj, że do reklamacji potrzebny ci będzie paragon albo inny dowód zakupu (np. potwierdzenie płatności kartą, wyciąg z konta, faktura, a nawet zeznania osób, które towarzyszyły ci podczas zakupów).
    • Wszelkie zastrzeżenia dotyczące bezpieczeństwa lub oznakowania produktów zgłaszaj do Inspekcji Handlowej lub Departamentu Inspekcji Handlowej w UOKiK.
     
     
    Dodatkowe informacje dla mediów:

    Biuro prasowe UOKiK
    pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
    Tel. 695 902 088
    E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl

    Twitter: @UOKiKgovPL



  • Smsy premium - postępowanie UOKiK

    Urząd wszczął postępowanie przeciwko Polkomtelowi  m.in. w zwiazku z usługą Czat Towarzyski. Konsumenci, którzy złożyli reklamację są odsyłani do „zewnętrznych podmiotów”. 

    • Urząd wszczął postępowanie przeciwko Polkomtelowi na usługę m.in. Czat Towarzyski świadczoną z wykorzystaniem numerów 7218 i 60228.
    • Konsumenci, którzy złożyli reklamację są odsyłani do „zewnętrznych podmiotów”.
    • Przyglądamy się praktykom pozostałych operatorów.

    mikrofon
    Wypowiedź Mateusza Hebdy z UOKiK na temat postępowania


    Zobacz więcej materiałów multimedialnych

    Postępowanie przeciwko Polkomtelowi, który jako jeden z operatorów świadczy m.in. usługę Czat Towarzyski, zostało wszczęte w połowie maja 2017 r. Podstawą do podjęcia działań były skargi od konsumentów, w których informowali o naliczaniu przez operatora opłat za przychodzące wiadomości sms. Klienci otrzymywali smsy z numeru 7218 o przepełnionej skrzynce telefonicznej. Aby ją odblokować, byli namawiani do wysłania płatnego smsa na kolejny numer - 60228. Przykładowo: Info Czat: Skrzynka nr [***] jest pełna! Odczytaj te wiadomosci za darmo! Slij bezpłatny sms CZAT na 60228 zanim zostaną skasowane! 7218.pl potem 2,46/doba. Wysłanie wiadomości oznaczało aktywację tzw. subskrypcji, w której konsument zaczynał otrzymywać jedną płatną wiadomość dziennie. Abonenci mogli też prowadzić płatne smsowe rozmowy towarzyskie z tzw. „centrum operatorskim”.

    Wątpliwości prezesa UOKiK budzą odpowiedzi na udzielane konsumentom reklamacje, które mogą utrudniać dochodzenie ich praw, a także fakt, że Polkomtel może nie kontrolować tego, jak partnerzy realizują wysyłkę smsów premium.

    Odpowiedzi na reklamacje

    Konsumenci wielokrotnie informowali Polkomtel o nieprawidłowościach związanych z usługami świadczonymi z wykorzystaniem numerów 7218 i 60228. Urząd przeanalizował odpowiedzi Polkomtel na reklamacje klientów. Ze skarg wynika, że wielu nie wiedziało, że aktywowali usługę, dlatego zdziwił ich wysoki rachunek za telefon. Operator odpowiadał, że usługa została prawidłowo zrealizowana i odsyłał konsumentów do „zewnętrznych podmiotów”, nie podając ich nazwy. W ten sposób mógł sugerować, że to te podmioty, a nie Polkomtel, świadczą usługę i mogą rozpatrzyć reklamację. Może to utrudniać abonentom dochodzenie ich praw. Przykładowa odpowiedź Polkomtel:

    Każda otrzymana wiadomość podlega opłacie. Szczegółowe informacje na temat świadczenia tej usługi, w tym informacje związane ze sposobem jej uruchomienia, wyłączenia, zablokowania opisane są w Regulaminie promocji „Zwrotny SMS, MMS, WAP Push Premium”. Często serwisy rozrywkowe i informacyjne świadczone są przez zewnętrznych dostawców usług, a nie przez firmę Polkomtel Sp. z o.o. Zatem wszelkie uwagi dotyczące aktywowania usługi należy kierować do odpowiedniego dostawcy serwisu. Biorąc pod uwagę przedstawione uzasadnienie, reklamację rozpatrzyłem negatywnie.

    Obowiązkiem operatora jest podanie abonentom nazwy podmiotu, z którym współpracuje przy realizacji usługi premium.

    Kontrola nad podmiotami współpracującymi z operatorem

    Wątpliwości urzędu wzbudza brak kontroli Polkomtel nad tym, jak podmioty, z którymi współpracuje przy realizacji usług premium, wywiązują się ze swoich zadań. Przedsiębiorca może nie wiedzieć, jaki podmiot przygotowuje treść dostarczaną w ramach usługi premium, za którą Polkomtel pobiera opłaty, oraz na czym konkretne usługi polegają. Tym samym operator może nie dochowywać należytej staranności przy świadczeniu usług premium na rzecz swoich abonentów. Ponadto, zastrzeżenia wzbudza to, że Polkomtel mógł nie zareagować, gdy wpływały do niego reklamacje konsumentów.

    Postępowanie UOKiK

    Postępowanie przeciwko Polkomtelowi może zakończyć się stwierdzeniem stosowania kwestionowanych działań i nałożeniem kary finansowej, której maksymalny wymiar może wynieść do 10 proc. obrotu operatora. Więcej o zarzutach przeczytaj w jawnej wersji postanowienia o wszczęciu postępowania.

    Prezes urzędu prowadzi ponadto postępowanie wyjaśniające, w którym weryfikuje praktyki pozostałych operatorów, którzy również świadczą usługi z wykorzystaniem numerów 7218 i 60228. 

     

    Dla konsumentów

    Konsumencie, jeśli chciałbyś powiadomić UOKiK o wprowadzających w błąd smsach, które otrzymałeś - pamiętaj, aby podać lub dołączyć:

    • numer, z którego dostałeś lub na który wysłałeś wiadomość,
    • treść smsa lub treść otrzymanej wiadomości zwrotnej,
    • nazwę „serwisu”, do którego chciałeś uzyskać dostęp lub rodzaju usługi, z której chciałeś skorzystać,
    • print screen strony internetowej lub aplikacji mobilnej, która zachęcała cię do wysłania sms, np. żeby odebrać nagrodę,
    • odpowiedź na reklamację, którą dostałeś od swojego operatora.

    Te wszystkie informacje wyślij na adres: smspremium@uokik.gov.pl , a w tytule maila wpisz: „sms”. Pomoc w twojej indywidualnej sprawie uzyskasz, pisząc na porady@dlakonsumentow.pl, dzwoniąc pod numery: 22 290 89 16, 801 440 220 (infolinia UOKiK) lub 22 330 40 00 (infolinia UKE).
     

    Dodatkowe informacje dla mediów:

    Biuro Prasowe UOKiK 
    Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
    Tel. 695 902 088
    E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl

    Twitter: @UOKiKgovPL



  • Przewaga kontraktowa w pytaniach i odpowiedziach

    12 lipca wejdzie w życie ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej.

    • 12 lipca wejdzie w życie ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej.
    • Poznaj odpowiedzi na dziesięć najczęstszych pytań o praktyczne stosowanie nowych przepisów.
    • Więcej na stronie http://przewagakontraktowa.uokik.gov.pl

    Wypowiedź Marka Niechciała Prezesa UOKiK
    Komentarz Prezesa UOKiK Marka Niechciała


    Zobacz więcej materiałów multimedialnych

    Ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi została przygotowana przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Jej celem jest m.in. wyeliminowanie nieuczciwych praktyk handlowych w relacjach pomiędzy przedsiębiorcami działającymi w branży rolno-spożywczej.

    1.   Kiedy mamy do czynienia z przewagą kontraktową?

    Przewaga kontraktowa występuje, jeżeli między odbiorcą i nabywcą istnieje znaczna dysproporcja w potencjale ekonomicznym i jednocześnie słabsza ze stron nie ma wystarczających możliwości sprzedaży lub kupna produktów rolnych lub spożywczych od innych przedsiębiorców. Należy przy tym pamiętać, że posiadanie przewagi kontraktowej nie jest zakazane, niedozwolone jest jej nieuczciwe wykorzystywanie.

    2.   Kiedy sprawa będzie mógł zająć się UOKiK?

    Urząd może interweniować wówczas gdy, łączna wartość obrotów między dostawcą a odbiorcą w którymkolwiek z 2 lat poprzedzających rok wszczęcia postępowania przekroczyła 50 tys. zł oraz obrót nabywcy lub dostawcy, który stosuje  praktykę, w roku poprzedzającym rok wszczęcia postępowania przekroczył 100 mln zł.

    3.   Kiedy UOKiK nie podejmie interwencji?

    - Głównym celem ustawy jest ochrona interesu publicznego. Działania UOKiK mają wyeliminować nieuczciwe praktyki z obrotu gospodarczego, a nie zadośćuczynić konkretnym, poszkodowanym przedsiębiorcom – mówi Prezes UOKiK Marek Niechciał.

    4.   Jakie sankcje może nałożyć urząd?

    UOKiK może nałożyć karę za wykorzystywanie przewagi kontraktowej w maksymalnej wysokości 3 proc. obrotu przedsiębiorcy osiągniętego w roku poprzedzającym rok nałożenia kary.

    5.   Jakie branże obejmą nowe przepisy?

    Ustawa dotyczy jedynie podmiotów z rynku rolno-spożywczego. Jeżeli pozostali przedsiębiorcy czują się poszkodowani działaniami swoich kontrahentów, nadal mogą wnieść sprawę do sądu cywilnego na podstawie przepisów ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Nie obejmuje ona jednak dostaw bezpośrednich, czyli produkcji małych ilości surowców do konsumenta lub zaopatrującego go lokalnego zakładu detalicznego (np. sprzedaży przez rolnika małej ilości płodów rolnych na targu).

    6.   Czy są jakieś inne wyjątki, kiedy nowe prawo nie znajdzie zastosowania?

    Przepisów ustawy nie stosuje się do przypadków, kiedy dostawca sprzedaje produkty spółdzielniom, grupom oraz organizacjom - producentów owoców i warzyw, do których jednocześnie należy.

    7.   Czy ustawa dotyczy również relacji dostawca-sieć restauracji?

    Tak, ale tylko jeżeli przedmiotem dostaw jest produkt rolny lub spożywczy. Do restauracji dostarcza się bowiem inne towary, np. serwetki, czy talerze, które nie podlegają ustawie.

    8.   Co w świetle ustawy uznawane jest za produkt rolny i spożywczy?

    Są to środki spożywcze, czyli jakiekolwiek substancje lub produkty przeznaczone do spożycia przez ludzi. Mogą to być produkty:

    • przetworzone (np. konserwy, dżemy, wędliny, cukier),
    • częściowo przetworzone (np. surowe produkty powstające w wyniku uboju i rozbioru zwierząt, w tym półtusze wieprzowe),
    • nieprzetworzone (np. świeże warzywa, owoce, mięso).

    Do środków spożywczych zalicza się także napoje, gumę do żucia i wszelkie substancje (łącznie z wodą), świadomie dodane do żywności podczas jej wytwarzania, przygotowania lub obróbki. Środkami spożywczymi nie są  np. pasze, tytoń i rośliny przed dokonaniem zbiorów.

    9.  Czy UOKiK będzie mógł zająć się opłatami za promocję w sklepowej gazetce, czy za dowiezienie towaru z magazynu?

    Samo pobieranie opłat za promocję w gazetce lub inne usługi promocyjne, marketingowe, czy transportowe nie jest zakazane. Niedozwolone jest natomiast nieuczciwe wykorzystywanie przewagi kontraktowej w tym kontekście, czyli na przykład:

    • zawyżone, niewspółmierne opłaty za świadczone usługi,
    • wymuszanie zakupu, np. poprzez wiązanie go ze zgodą na przyjęcie towaru do sprzedaży,
    • niezrealizowanie usług.

    10.   Kiedy przewagę kontraktową może posiadać dostawca?

    Przykładem jest przedsiębiorca, który działa na dużą skalę i jest jedynym wytwórcą danego produktu na określonym obszarze. Nabywca natomiast nie może kupić  tego towaru od innego dostawcy.

    Więcej pytań i odpowiedzi dotyczących ustawy można znaleźć na stronie internetowej http://przewagakontraktowa.uokik.gov.pl. Nowe prawo wejdzie w życie 12 lipca 2017 r. Sprawami z zakresu przewagi kontraktowej zajmować się będzie Delegatura UOKiK w Bydgoszczy.

    Dodatkowe informacje dla mediów:

    Biuro Prasowe UOKiK
    pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
    Tel.: 695 902 088, 22 55 60 430
    E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl

    Twitter: @UOKiKgovPL



  • Brak zgłoszenia koncentracji - decyzja UOKiK

    Podmiot z grupy kapitałowej Bać-Pol nie zgłosił do UOKiK przejęcia innego przedsiębiorcy.

    • Podmiot z grupy kapitałowej Bać-Pol nie zgłosił do UOKiK przejęcia innego przedsiębiorcy.
    • Dlatego urząd nałożył na spółkę karę finansową.
    • Sankcja wyniosła ponad 520 tys. złotych.

    Zgodnie z przepisami, transakcja podlega zgłoszeniu do UOKiK, jeżeli biorą w niej udział przedsiębiorcy, których łączny obrót w roku poprzedzającym przekroczył 1 mld euro na świecie lub 50 mln euro w Polsce. Kara za niezgłoszenie zamiaru koncentracji wynosi do 10 proc. obrotu przedsiębiorcy osiągniętego w roku poprzedzającym wydanie decyzji.

    - Co roku otrzymujemy  kilkaset wniosków o zgodę na koncentrację. Sytuacje, kiedy przedsiębiorcy nie informują nas o transakcji zdarzają się sporadycznie. Trzeba przy tym pamiętać, że kontrola koncentracji ma na celu zapobieganie powstaniu przedsiębiorcy, który mógłby negatywnie oddziaływać na stan konkurencji na rynku. Dlatego prawo przewiduje surowe sankcje finansowe za brak zgłoszenia transakcji – mówi Wiceprezes UOKiK, Bernadeta Kasztelan-Świetlik.

    Urząd wszczął postępowanie przeciwko spółce Bać-Pol po informacji, że jej podmiot zależny dokonał koncentracji bez zgody UOKiK. Potwierdziła to analiza urzędu. W 2012 r. Sezam-Śrem przejął kontrolę nad częścią mienia spółki Klementynka z Wrocławia. Obaj przedsiębiorcy prowadzili hurtownie ogólnospożywcze. Stroną postępowania była spółka Bać-Pol, ponieważ w 2015 roku Sezam-Śrem stał się jej częścią. Wcześniej był spółką zależną.

    Pomimo tego, że nie istnieje pisemna umowa przejęcia, UOKiK ustalił, że Sezam-Śrem nabył od Klementynki kluczowe aktywa (umowy i kontrakty z dostawcami kluczowymi klientami, najważniejszych pracowników oraz towary do natychmiastowej dystrybucji) oraz  wszystkie istotne tajemnice przedsiębiorstwa (m.in. wysokość cen uzyskiwanych od kontrahentów, lista odbiorców, wierzycieli i terminy płatności).

    UOKiK nałożył na Bać-Pol karę finansową 527 tys. zł za brak zgłoszenia koncentracji do Urzędu. Ustalając wysokość sankcji wzięto pod uwagę, że przedsiębiorca świadomie naruszył przepisy ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Z kolei okolicznością łagodzącą jest to, że zrobił to po raz pierwszy.

    Decyzja nie jest ostateczna, przysługuje od niej odwołanie do sądu.

    Dodatkowe informacje dla mediów:

    Biuro Prasowe  UOKiK 
    Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
    Tel. 22 55 60 430
    E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl

    Twitter: @UOKiKgovPL




wyszukiwarka

Twoja wyszukiwarka

Reklamy


It seams that module Activation (mod_jstats_activate) is not installed correctly. Please refer to JoomlaStats extension installation problem page.